RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
1. Persediaan sebelum mengajar
*Guru Pendidikan Islam merancang mengenai tajuk pelajaran yang
akan diajar.
*Guru Pendidikan Islam juga menyediakan BBM mengikut kesesuaian
yang akan diajar.
2. Bidang : Asas Ulum Syar’iah (Ibadah)
3. Isi pelajaran : Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah
4. Masa : 30 minit
5. Fokus
5.1 Pemikiran : murid mengetahui dan memahami fardhu ain
dan fardhu kifayah.
5.2 Amalan : mengamalkan fardhu ain dan fardhu kifayah.
5.3 Penghayatan : murid mengaplikasikan dalam kehidupan
seharian.
6. Hasil pembelajaran : Diakhir pelajaran murid dapat:
Aras 1 : menyatakan fardhu ain dan fardhu kifayah.
Aras 2 : menjelaskan contoh-contoh fardhu ain dan
fardhu kifayah.
Aras 3 : menyatakan perbezaan fardhu ain dan fardhu
kifayah.
7. Kaedah : Penerangan
: Sumbangsaran
: Perbincangan
: Simulasi
8. Sumber pengajaran dan pembelajaran:
* Lembaran kerja
* Carta
* Carta gambar yang berkaitan
9. Persediaan guru :
* Gambar-gambar yang berkaitan dengan fardhu ain dan fardhu
kifayah.
10.Pengetahuan sedia ada :
* murid pernah melakukan amalan fardhu ain dan fardhu kifayah.
Rancangan Pengajaran Harian ( Ibadah Tahun 2 )
Masa | Kandungan | Aktiviti P&P(Guru) | Aktivit murid | Catatan |
Mukadimah ( 2 minit ) | *Memberi salam *Bacaan Doa | *Guru masuk ke kelas dan memberi salam kepada murid. *Guru membimbing murid membaca doa. | *Murid menjawab salam guru. *Murid membaca doa. | |
Set Induksi ( 3 minit ) | *Gambar murid sedang belajar dan doktor merawat pesakit. | *Bersoal jawab berkaitan gambar. *Guru mengaitkan gambar dengan tajuk pelajaran. | *Murid menjawab soalan yang diajukan oleh guru. | *Gambar |
Langkah 1 ( 5 minit ) | Aras 1 *Carta pengertian Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah. | *Guru memberi penerangan mengenai pengertian Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah. *Guru meminta murid membaca pengertian Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah berdasarkan carta secara kelas,kumpulan dan individu. *Guru bersoal jawab kepada murid tentang pengertian Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah. | *murid melihat carta yang dipamerkan. *murid membaca carta secara kelas,kumpulan dan individu. *murid menjawab soalan yang dikemukakan guru. | *carta *lembaran kerja |
Masa | Kandungan | Aktiviti P&P | Aktiviti Murid | Catatan |
Langkah 2 (10 minit) | Aras 2 *Contoh Fardhu Ain (gambar). -solat -puasa -menuntut ilmu -berbuat baik kepada ibu bapa. *Contoh Fardhu Kifayah (gambar) -membersihkan kelas. -menolong rakan | *Guru membahagikan murid kepada kumpulan kecil mengikut aras. *Guru bersoal jawab dengan murid mengenai contoh-contoh Fardhu Ain. *Guru mempamerkan contoh-contoh Fardhu Ain melalui gambar. *Guru meminta murid mengklasifikasikan gambar-gambar Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah. *Guru meminta murid menyebut semula contoh- contoh mengikut kategori Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah. *Membuat penilaian murid pada aras 2. | *murid bergerak ke kumpulan masing-masing mengikut arahan guru. *murid mendengar penerangan guru dengan teliti. *murid berada di dalam kumpulan masing-masing selepas penilaian aras 1. *murid berinteraksi dalam kumpulan masing-masing untuk menjalankan tugasan yang diberi oleh guru. *wakil kumpulan membentang hasil kerja masing-masing. | *Carta *Bahan maujud *simulasi contoh: membersihkan kelas dan memungut sampah. *lembaran kerja |
Masa | Kandungan | Aktiviti P&P | Aktiviti Murid | Catatan |
Langkah 3 ( 5 minit ) | Perbezaan Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah *gambar | *Guru menerangkan tentang perbezaan Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah. *Guru bersoal jawab dengan murid mengenai perbezaan Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah. *Guru meminta murid menyebut semula tentang perbezaan Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah berdasarkan gambar. | *murid mendengar penerangan guru. *murid memberi tindakbalas terhadap soalan guru. *murid di dalam kumpulan berbincang dengan guru. | *Gambar |
Penutup ( 5 minit ) | Penilaian | *Guru menasihati murid agar melaksanakan Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah di dalam kehidupan seharian. *Guru membimbing dan mengawasi murid semasa menjawab lembaran kerja. | *mendengar nasihat guru *menjawab soalan melalui lembaran kerja yang disediakan. | *lembaran kerja |
BIBLIOGRAFI
Tuntas,Jabatan Pendidikan Negeri Kedah Darul Aman,2004
Buku Panduan Kursus Pemantapan Pelaksanaan Kurikulum Pendidikan Islam KBSR 2008.
Tuntas 4,Sektor Pengurusan Akademik,Jabatan Pelajaran Negeri Kedah dengan kerjasama Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri Kedah Darul Aman.2008.
Buku Panduan Pelaksanaan Model-Model Pengajaran Dan Pembelajaran Dan Kokurikulum,j-Qaf Tahun 3,Jabatan Pendidikan Islam Dan Moral,Kementerian Pelajaran Malaysia,2006.
Tinta Dikara,Jabatan Pelajaran Negeri Kedah Dan Majlis Guru Cemerlang Negeri Kedah,2009.
Buku Teks Rampaian Pendidikan Agama Islam Tahun 2
Sukatan Pelajaran Tahunan Tahun 2